Monday, 18 June 2012

tak tau nak letak tajuk

Nak kate kite ni suke blogging2 ni, xde la jugak. Cuma bile decide nak breastfeed Azfar ni, suddenly rasa nak share sikit2 my journey. Kot2 ada yg nak pikir2 dulu, kalau org tu terbaca blog ni, dpt la tau serba sikit journey bila you make a choice like this.

This choice I've made, truly change my life. First time breastfeed Azfar masa kat wad. Dah dekat midnight masa tu. Azfar lahir dlm 9.40am. Imagine how hungry he was then. Tapi doctor tak bagi susukan lagi, pasal I delivered through c-sect, maybe taknak ubat tu effect baby. My guess je la. Or maybe, I was having the worse headache. But the whole day, Azfar x nangis pun x menyusu. Sabar je tunggu mommy dia breastfeed.

First time breastfeeding, I was ecstatic. Happy sgt, sayu, sejuk hati. Looking at Azfar's face, lega.

Baru ni ade org tanye "kalau nak breastfeed ni, x boleh campur2 ke? Azfar dah 10 bulan, dah mmg mkn solids, xkan x boleh bagi susu formula? Sama jugak mcm you bagi dia cheese dgn yogurt, susu lembu jugak"

I x jawab sgt pun. Bukan xtau nak jawab, just xnak jawab. For me whether org tu nak exclusively breastfeed, or nak campur2, or nak bagi expressed breastmilk, or just nak bagi formula only, up to her. Mmg la doctor and government pun kempen breastfeed, but at the end of the day, both mother and father of the baby tu yg kene decide. Bile breastfeed ni, bukan mother je terlibat, father pun terlibat jugak. If the father doesn't support, it's hard to be successful at breastfeeding.

Granted, to exclusively breastfeed is not easy, especially when you are a working mother. But it's very doable. I'm a self employed mother, so I take my baby everywhere I go. But I go home early everyday. By 4-5pm I'm usually at home, so that Azfar could have playtime at home. He'll have his naps in the car, once in the morning and another in the afternoon on our way home. I schedule my appointments between his meals and naps.

Not the easiest, but definitely worth it.

No comments:

Post a Comment