Bile baca tu teringat la pulak kisah diri sendiri dulu. Masa belum nikah, orang luar tgk kite ade rumah, ade kereta, maka dorg ckp
"bile lagi nak kawin, dah dah la tu cari harta, asyik kejar harta je, umur tu dah meningkat, nanti lama lama dah takde org nak"
Allah, takkan kite nak bentangkan seluruh cerita kite, utk semua di dunia ini tahu.
I was 28 masa tu. Nak kata kejar sgt harta sampai tak nak kawin, takde jugak. Naluri itu ada, cuma belum sampai masa, itu kan kerja Allah. Kita cuma merancang, Dia yg tentukan.
Bila dah nak nikah tu, ade pulak desas desus
"nak kawin dgn sape, ntah ntah org tua"
*istighfar*
Dengan siapa jodoh kita, bersyukurlah. Turn out, hubby pun in his 20's masa nikah tu.
Bila dah 8 bulan nikah, tapi tak pregnant lagi, sorang makcik ni ckp sambil gosok gosok my tummy (I flinched, coz I hated being touch without consent)
"ko mandul ke? Sepupu ko yg baru nikah tu pun dah mengandung, ko dah nak setahun kosong lagi. Kalau nak, ade ubat ni boleh beli"
Eh, meniaga pulak. Hancur luluh hati masa tu, simpan je. Tak terkata apa apa. Cerita kita, biar kite je yg tau. Saban bulan mengalir air mata bila tgk satu je "line biru". Kita yang baru lapan bulan mencuba ni pun terasa la sgt org cakap mcm tu, tabahnya org yg bertahun menanti.
Kesimpulannye, mereka mereka tak akan berhenti. Jadi tugas kita utk biar kan mereka mereka dgn kata kata mereka.
Tak payah ambik port org kate.
Dulu before nikah, I played this game. Every single time org tanye bile nak kawin, I asked for rm2 as fee for my answer.
My mom, confirm la terkejut hahahahahahhaha!!!
But well, mereka mereka ini, kalau kita cuba bgtau hati kita luka, belum tentu dia kisah.
So ini cara paling effective, eh, terkejut kene mintak rm2? Ape lah sgt dgn hati kita kannnnn hihihi
So kite selalu pesan pada kawan kawan, cara paling senang yang tak lukakan sape sape, kurang kan jumpa mereka mereka ini, hati kita tak luka dok kene laser, hati mereka tak guris bila kena bayar rm2 hahaha
Yang penting, tabahlah wahai hati
Takkan kita diuji dgn dugaan dugaan yg tak mampu kita tanggung.
Tak perlu risau pasal perkara yg kita tak boleh kawal, just do the best in what ever we do. Yang lain? Just let God
No comments:
Post a Comment